Het heelal op je iPad: NASA App HD en Galaxart Studio

De NASA App is nu ook als HD-versie verkrijgbaar. Daarnaast is de app Galaxart Studio gelanceerd en zijn er foto's van de NASA op Flickr te zien.

nasa appDe iPhone-applicatie van de NASA is vanaf vandaag ook beschikbaar op de iPad. NASA App HD toont duizenden foto’s van de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie, aangevuld met video’s, informatie over huidige NASA-missies en livestreams van NASA TV. Staat er een lancering op het programma, dan zie je in de app een countdown-klok die aftelt tot het grote evenement.

In de app vind je nog meer nuttige informatie voor ruimtefanaten, zoals de zichtbaarheid van het internationale ruimtestation ISS, een tracker om satellieten te vinden en Twitter-feeds van de NASA zelf. Interessante info kun je vanuit de app naar Facebook en Twitter doorsturen.

galaxart studioBen je in voor een heel andere ervaring, dan is er een andere iPad-applicatie gelanceerd: Galaxart Studio. Hiermee kun je je eigen zonnestelsel creëren op de iPad. Volgens de makers is de app bedoeld voor mensen die van de mooie NASA-foto’s van nevels en gaswolken houden. Je krijgt bij het opstarten een leeg zonnestelsel te zien, waaraan je sterren, planeten en andere ruimteobjecten kunt toevoegen. Ook kun je zwarte gaten en asteroïdes toevoegen. Daarna sla je ze op of exporteer je ze naar de camerarol van je iPad om te kunnen exporteren. De bedoeling is dat je ook als niet-artistieke gebruiker toch mooie afbeeldingen kunt maken. De app kostte bij de lancering gisteren nog €2,39 maar is inmiddels afgeprijsd naar €0,79.

nasa foto

Nog meer behoefte aan mooie plaatjes? NASA is begonnen met het publiceren van een serie foto’s op Flickr, waaronder de lancering van de eerste space shuttle uit 1981. Het fotoarchief is gemaakt in samenwerking met The Internet Archive. Er zijn momenteel drie fotosets: Building NASA, Launch/Takeoff en NASA Center Namesakes. Bezoekers kunnen zelf tags en keywords toevoegen, of commentaar plaatsen bij de foto’s. De foto’s zijn hier te vinden: NASA on The Commons.

Downloaden: NASA App HD (gratis) en Galaxart Studio (€0,79)

Reacties: 2 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.