Adobe ziet oplages van digitale magazines groeien

Adobe ziet digitale tijdschriften verder groeien. De oplages groeien explosief en mensen zijn bereid om voor digitale content te betalen. Alleen adverteerders blijven wat achter.

digital-magazinesDe oplagecijfers van papieren tijdschriften dalen al een paar jaar. Dat is in Nederland af te lezen uit de HOI-cijfers, waar bladen als Libelle en Elle Eten dalingen van rond de 5 tot 10 procent per jaar laten zien. Bij FHM en Aktueel ligt de daling zelfs rond de 30 procent. Maar met digitale magazines gaat het goed. Volgens Adobe (die er overigens belang bij heeft om een positief beeld te schetsen) zien de vooruitzichten er zonnig uit voor digitale magazines. “Het momentum dat we zien in digitaal publiceren is dat uitgevers daadwerkelijk geld verdienen met deze magazines”, zegt Lynly Schambers-Lenox, Adobe’s group product marketing manager for digital publishing.


“Ze realiseren zich dat deze uitgaves waarde voor het bedrijf hebben”. In mei 2011 publiceerden uitgevers via de software van Adobe 170.000 digitale uitgaves per week. Eind februari 2013 is dat opgelopen naar 1,8 miljoen. Ook blijkt uit een enquete van Adobe dat meer consumenten bereid zijn om voor digitale content te betalen: in februari 2012 was 65% daartoe bereid, in februari 2013 is dat 80%. De groei zit vooral bij abonnementen, die populairder worden dan de verkoop van losse nummers, aldus TabTimes. Abonnementen zijn belangrijk, want ze geven uitgevers meer zekerheid over toekomstige inkomsten dan losse nummerverkoop. Abonnementscijfers zijn ook van invloed op de prijs die adverteerders moeten betalen. Schambers-Lenox van Adobe gaf wel toe dat adverteren in tabletmagazines nog in de kinderschoenen staat. Het is goed voor zo’n 2% van het totale advertentiegeld. Het meeste geld geven bedrijven nog steeds uit aan tv-reclames.

Adobe ziet smartphones als een aanvulling op tablets. Bij National Geographic gebruikt 75% van de digitale lezers een tablet, maar 20% van de content wordt op een smartphone gelezen.

De cijfers van Adobe hebben alleen betrekking op de tijdschriften die met Adobe’s uitgeefsoftware zijn gemaakt. Ook hebben ze niet specifiek betrekking op Nederland, maar op de wereldwijde ontwikkelingen. Wereldwijd lijkt er een ontwikkeling gaande te zijn van kwaliteit naar kwantiteit: iMonitor beoordeelde 10.000 uitgeefapps voor de iPad en zag de kwaliteit achteruitgaan.

Informatie

Laatst bijgewerkt
9 mei 2013 om 10:12
Categorie
Kiosk

Reacties: 0 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.