Friese thuiszorg deelt iPads uit aan cliënten om te facetimen

Cliënten bij de Friese thuiszorgorganisatie ZorgThuis hebben een iPad ontvangen, waarmee ze kunnen Facetimen met een verpleegkundige. Op deze manier ziet de organisatie sneller of er echt iets mis is met cliënten.

Thuiszorg iPadCliënten bij ZorgThuis in Friesland hebben een iPad ontvangen, zodat ze via FaceTime kunnen videobellen met verpleegkundigen, medewerkers en familieleden. Omdat verpleegkundigen hun cliënten zien via de camera van de iPad, is het makkelijker om te zien wat er precies aan de hand is. Later zal het ook mogelijk zijn om via een ‘digitaal spreekuur’ met bijvoorbeeld de huisarts te spreken.


ZorgThuis is een thuiszorgorganisatie in Friesland die hulp biedt aan mensen die bijvoorbeeld wegens ouderdom of een andere oorzaak niet volledig voor zichzelf kunnen zorgen. Een verpleegkundige van het bedrijf komt een aantal keer per week langs om te helpen met dingen die cliënten niet langer zelf kunnen.

De organisatie maakt gebruik van FaceTime om de videogesprekken op de iPad mogelijk te maken. Hier is wel een Wi-Fi-verbinding voor nodig, iets dat veel van de cliënten bij ZorgThuis niet hebben. ZorgThuis laat aan iPadclub weten dat er daarom al meerdere Wi-Fi-netwerken bij cliënten zijn aangelegd.

Omdat er via Facetime gezien kan worden wat er precies mis is met cliënten, hoeven verpleegkundigen minder vaak de deur uit voor een mogelijk minder ernstig probleem. Daarnaast kan er ook sneller te hulp geschoten worden wanneer er wel iets vervelends aan de hand is. De mogelijkheid om via Facetime later op spreekuur te gaan bij een specialist zorgt ervoor dat cliënten die slecht ter been zijn niet de deur uit hoeven te gaan. De dokter kan via Facetime altijd nog verzoeken om toch nog even langs te komen voor uitgebreid onderzoek.

Op het moment heeft ZorgThuis aan een klein aantal cliënten een iPad uitgedeeld. De organisatie zegt van plan te zijn om later dit jaar het project breder uit te rollen. ZorgThuis vertelt aan iPadclub dat zes cliënten op het moment een iPad hebben gekregen. In september moet dit aantal op 35 liggen, een aantal dat voor het einde van het jaar moet groeien naar 50. De organisatie onderzoekt ondertussen de toegevoegde waarde van Facetime voor cliënten.

Bron: ZuidOostZorg, via @conradberghoef

Reacties: 5 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.