Gerucht: iPad 3 al dit najaar op de markt

Het gerucht gaat dat Apple ons dit jaar wil verrassen met twee iPad-lanceringen: één in het voorjaar (naar verwachting maart) en één in het najaar (naar verwachting september).
Michel Lusthof - · Laatst bijgewerkt:

iPadsDe iPad 2 is nog niet eens officieel door Apple geïntroduceerd, of er wordt alweer gespeculeerd over diens opvolger, die we voor het gemak maar even de iPad 3 noemen. Het gerucht gaat dat Apple de releasecyclus van de populaire tablet wil versnellen, waardoor de derde generatie mogelijk al dit najaar (september) op de markt komt. Tot nu toe zit er ongeveer een jaar tussen de aankondiging van de eerste en de verwachte aankondiging van de tweede generatie iPad.

Aanleiding voor de speculatie is een opmerking van blogger John Gruber, waar wij op iPadclub wel vaker aandacht aan hebben besteed. In een post op zijn blog Daring Fireball over de gisteren geïntroduceerde HP TouchPad zei hij dat de webOS-tablet van HP mogelijk in botsing komt met de lancering van de iPad 3. De TouchPad komt namelijk pas ergens in de zomer op de markt. Gruber onderstreepte later dat het slechts om zijn eigen giswerk gaat en dat hij wat dit betreft geen informatie van bronnen heeft gekregen.

Mijn onderbuikgevoel zegt me dat Apple de iPad-lancering naar september wil verplaatsen, samen met de iPods. Maar men zou niet meer dan anderhalf jaar willen wachten van de aankondiging van de eerste iPad tot die van de tweede.

Gruber verwacht dat Apple de iPad 2 “relatief snel” zal introduceren, mogelijk in maart waarna het apparaat begin april verkrijgbaar is. Deze week meldde de Amerikaanse zakenkrant Wall Street Journal dat Apple de opvolger van de iPad in productie heeft genomen. Ook bevestigde de krant vrijwel alle geruchten die er tot nu toe voorbij zijn gekomen. De iPad 2 is volgens WSJ dunner en lichter en uitgerust met ‘tenminste’ een camera aan de voorzijde voor videobellen. Andere verbeteringen betreffen een snellere processor, meer geheugen en ook een sterkere videochip. De schermresolutie blijft echter hetzelfde, zo stelde de krant. Hoewel de iPad 2 naar verwachting op iOS 4.3 zal draaien, kunnen we volgens Gruber volgende maand eveneens de aankondiging van iOS 5 verwachten, waarna het nieuwe OS in juni verkrijgbaar zal zijn.

Hij verwacht dan ook dat Apple de iPad 3 evenals de iPods in het najaar zal aankondigen tijdens Apple’s jaarlijkse iPod-evenement.

iPad 3, verkrijgbaar in september, aangekondigd tijdens het jaarlijkse iPod-event. Draait iOS 5.1, zelfde als de volgende iPod touch.

Hij denkt overigens niet dat het een hele nieuwe iPad is die de iPad 2-modellen zal vervangen, maar meer zoiets als een “iPad 2.5”, “iPad 2 HD” of “iPad 2 Pro”, een “higher-end” model dat zich bovenaan de iPad-productfamilie bevindt. Hij stelt dat deze iPad mogelijk wel een scherm met een hogere resolutie heeft, zoals verschillende geruchten de afgelopen tijd meldden. Hij zegt weliswaar zeer zeker te zijn dat de iPad 2 geen retina display heeft, maar die zekerheid heeft hij niet over een tweede iPad-model in 2011, zo stelt hij. Als onderbouwing hiervoor haalt hij opmerkingen van Apple COO Tim Cook aan, die stelde dat Apple 4 miljard dollar in componenten heeft geïnvesteerd. Welke dat zijn is niet duidelijk, maar Gruber denkt dat het gaat om touchscreens bedoeld voor de 3e generatie iPad.

Op zichzelf is al deze speculatie en het pure giswerk van John Gruber niet zoveel waard. Maar het lijkt er op dat er meer aan de hand is. TechCrunch meldt namelijk dat het eerder deze week van bronnen heeft gehoord dat Apple voor dit najaar een “grote verrassing” in petto heeft. TechCrunch’s MG Siegler schrijft dat dit op zich van alles kan betekenen. Maar inmiddels, zo schrijft hij, is duidelijk geworden waar het echt om gaat.

We hebben gehoord dat deze “najaarsverrassing” te maken heeft met de iPad 3. Meer concrete informatie hebben wij niet. Maar naar verluidt is het plan van Apple om de iPad 2 in de komende weken te lanceren en vervolgens iedereen te verrassen met een nieuwe versie in het najaar.

Aan de andere kant is bij Apple niets zeker en zou er nog van alles kunnen veranderen. Toch noemt Gruber wel een belangrijke reden waarom een nieuwe strategie ten aanzien van de iPad heel logisch zou kunnen zijn.

De iPad en iPhone hebben meer marktpotentieel dan elk ander product dat Apple ooit heeft gelanceerd. […] Ik ben er zeker van dat Apple de potentie en de hoge inzet ook inziet. Men gaat niet op haar lauweren rusten, maar de hardwarespecificaties van de iPad zo snel mogelijk verbeteren.

Reacties: 58 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.