Uitgelicht
Apple's maart 2024-aankondigingen
Toon of verberg de lijst met posts

iPad-kinderapp: De uitvinding van Wolfie (review)

Review van Wolfie, een kinderprentenboek en -app, gemaakt door de Belgische actrice Ianka Fleerackers.
Mark de Bruin - · Laatst bijgewerkt:

wolfie ipadDe Belgische actrice Ianka Fleerackers heeft samen met illustrator Pim Braeckevelt het prentenboek Wolfie speciaal voor de iPad geschreven. De app waar onlangs versie 1.1 van verscheen, is erg mooi weergegeven en het verhaal is erg grappig. Het jongetje Wolfie houdt van lachende mensen en besluit een lachmachine te gaan maken. De lezer mag hem daarbij helpen. Er zitten veel animaties en opdrachten in, waardoor je het gevoel hebt dat je een interactief boek in handen te hebben. Het verhaal is in zowel Nederlands (Vlaams) als in het Engels beschikbaar. Ook zitten er sinds versie 1.1. ook kleurplaten in de app die je als PDF kunt emailen (de app verscheen net voor iOS 4.2 en en zit nog geen printoptie in).

Navigatie

De navigatie van dit prentenboek voor de iPad is erg duidelijk. Er is één manier en dat is met pijltjes onderaan de bladzijden. De pijltjes verschijnen het moment dat je kunt doordrukken en als je te lang wacht lichten ze op. Mijn dochter snapte het in een keer. Top.

Verhaallijn beïnvloeden en leuke opdrachten

Je mag als lezer Wolfie helpen met kleine opdrachtjes waardoor je als lezer bij het verhaal betrokken wordt. De stemming wordt gezet met de eerste opdracht: Wolfie wakker maken met een emmer water, trompet of wind. Mijn dochter wilde alle drie. Andere opdrachten zijn: juiste deur vinden, vreemde voorwerpen uit de keuken verwijderen, wie lacht het leukst, wat maakt jou aan het lachen? Wolfie laten stoppen met lachen, de vorm bepalen van de lachmachine, uitvindingen in de hoofden van de juiste uitvinders stoppen, gereedschap orderen, tellen en de lachmachine starten. Geweldig interactief dus.

wolfie ipad

Conclusie: aanrader!

Op wat kleine verbeterpuntjes na is deze app een aanrader voor ouders met kinderen. Die verbeterpuntjes zijn: de taalkeuze onthouden, toch iets meer interactie met animatie in de bladzijden zonder opdrachtjes en de verhaallijn echt laten bepalen door de lezer (het maakt niet uit wat voor vorm of lach je kiest, de machine ziet er altijd hetzelfde uit en lacht altijd hetzelfde). Ik heb er al aardig wat bekijksessies op zitten. Bij het wakker maken van Wolfie crashte mijn iPad af en toe. De uitstapjes naar de geschiedenis van uitvindingen hoefden van mijn dochter niet. Telkens als ze de oude tekeningen zag van Leonardo da Vinci of Isaac Newton vroeg ze: “wat is dat?” Ze begreep niet wat dit met Wolfie te maken had. Laatste tip: voeg een bladzijde in met “Einde”. Nadat je de lachmachine hebt laten lachen stopt het verhaal abrupt en zie je de infopagina van de makers. Ik ben al vaak op die sites geweest omdat mijn dochter op de linkjes drukte. In het persbericht staat dat er in volgende versies ook spelletjes gespeeld kunnen worden na het verhaal.

Info: Wolfie

• Ontwikkelaar: MobileVision en MobileJuice
  • Uitgever: Ianka Fleerackers