Nrc.next-appcamp: ontwikkelaars en ontwerpers delen hun ideeën

Afgelopen weekend vond het nrc.next-appcamp plaats, waar ontwikkelaars en ontwerpers hun visie en ideeën deelden voor de in november te verschijnen iPad-applicatie.

Nrc.next AppcampHet Nederlandse dagblad NRC heeft vandaag haar nieuwe digitale strategie uit de doeken gedaan. Een belangrijk aspect daarvan is het aanbieden van digitale abonnementen en betaalde applicaties. NRC Handelsblad heeft al een eigen iPad-applicatie die volgens chef internet Ernst-Jan Pfauth 120.000 keer per maand wordt gedownload. Ook voor kleine broer nrc.next komt er zo’n applicatie, zoals Pfauth eerder al aankondigde. Afgelopen weekend vond dan ook het eerste nrc.next-appcamp plaats, waar ontwikkelaars en ontwerpers hun visie over deze applicatie konden delen.


Het appcamp was het resultaat van een eerdere oproep van de krant, om mee te denken over deze nieuwe applicatie. Pfauth legt uit dat er voor is gekozen om mensen buiten de krant te benaderen, omdat daar meer kennis over digitale tools bestaat. Bovendien wil de krant meer dan alleen een digitale kopie van de papieren versie. “We willen apps ontwikkelen die vanuit het níéuwe medium bedacht zijn”, aldus Pfauth. Maar liefst 35 man reisden afgelopen zaterdag af naar de Rotterdamse redactie van de krant. Aan het einde van de dag presenteerden de deelnemers hun ideeën.

Een van deze ideeën, afkomstig van Sjors Provoost, Niels van Hoorn, Sep Gerritsen, Jelle Prins en Eelco Lempsink, voorziet in een manier om discussiëren over artikelen te bevorderen. Hiervoor komt er bij elk stuk een uniek webadres te staan, dat mensen op Twitter of Facebook kunnen gebruiken om naar het artikel te verwijzen. Nrc.next kan deze berichten opsporen en een selectie daarvan presenteren in een apart digitaal katern: ‘u denkt’. Al na één dag hadden de heren het systeem werkend. Onderstaande afbeeldingen zijn enkele mockups die door Martijn Halie van Pek en Veren zijn gemaakt:

Een ander groepje (Daan Louter, Marnix van Buuren, Lars Lockefeer, Dorine van den Beukel, Frank van Rest, Rutger van Dillen en Reinier Ladan) kwam met het idee om naast de digitale krant ook achtergronddossiers te gaan verkopen, waarmee je alles te weten kan komen over een bepaald onderwerp. In de stijl van iBooks zou je dan bij het openen van de applicatie een overzicht van al je dossiers krijgen. Deze dossiers moeten volgens de bedenkers een gids gaan bevatten, waarin infographics, statistieken en korte conclusies de inhoud van het dossier samenvatten. De dossiers zouden bovendien dynamisch worden, waardoor je na aankoop nog updates krijgt.

Mark Visbeek, Peter Evers en Reinout Dullaart kwamen met een applicatie waarin nieuws gepresenteerd wordt in beeldblokjes — onder het mom van ‘lezers kijken het liefst naar plaatjes’. Hierin moet volgens hen niet alleen de content van nrc.next beschikbaar zijn, maar ook de content van NRC Handelsblad. Berend Schotanus pleitte ten slotte voor een manier om notities te maken in artikelen. Die kun je vervolgens delen met vrienden.

Welke concepten en ideeën in de uiteindelijke versie van de applicatie terecht zullen komen is nog niet duidelijk. Alle obstakels, zoals het ontwikkelen van een registratiesysteem, zijn inmiddels uit de weg en de eerste versie van de applicatie zal volgens Pfauth begin november beschikbaar komen. Uiteindelijk komt er ook een versie voor op Android gebaseerde tablets, maar die zijn voorlopig nog niet beschikbaar. Daarom ligt de focus nu op de iPad.

Meer informatie:
Nieuwe digitale strategie van NRC
Resultaten en foto’s van het nrc.next-appcamp

Informatie

Laatst bijgewerkt
12 oktober 2010 om 16:20
Categorie
Kiosk

Reacties: 8 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.