The Conversation Manager: het boek van de toekomst? (review)

The Conversation Manager is een iPad-applicatie die aansluit op het gelijknamige boek. In plaats van saaie tekst krijg je bij deze iPad-app filmpjes, links en andere zaken voorgeschoteld. Zo probeert de auteur in gesprek te komen met de lezer.

conversation manager iconEen klein half jaar geleden was ik als marktonderzoeker te gast bij Insites Consulting voor de presentatie van het boek The Conversation Manager van Steven van Belleghem. Dat boek gaat over de vraag of bedrijven meer de dialoog met hun klanten moeten aangaan. Bij de aansluitende borrel vlogen de creatieve ideeën al snel over tafel: Hoe tof zou het zijn als zo’n boek, waarbij de dialoog centraal staat, op de iPad zou uitkomen terwijl een echte dialoog tussen lezers mogelijk zou worden? Nog de volgende dag stuurde ik een korte mail met wat ideeën hierover naar auteur Steven van Belleghem, die direct laaiend enthousiast reageerde.

Daar liet hij het echter niet bij. Met z’n uitgever ging hij aan de slag en binnen een half jaar was het zo ver: z’n boek is ook op de iPad verschenen. Nu heb ik inmiddels vele tijdschriften, boeken en apps op m’n iPad gelezen. Ik was dus heel benieuwd: is The Conversation Manager echt de moeite waard geworden?

Surfen binnen een boek

Wat direct opvalt zodra je de iPad opstart, is dat de app volledig aansluit op het boek. De applicatie bevat de volledige tekst van het boek, maar met veel extra’s. Een eenvoudige, maar heel mooie feature, is dat overal waar in de tekst naar internet wordt verwezen, de relevante links direct zijn opgenomen. Er is voor gekozen om die links niet in de tekst op te nemen; zo leiden ze je niet af tijdens het lezen. Bovenaan elke pagina met verwijzingen, staat een knop ‘links’. Klik je daar op, dan ga je in de app naar de betreffende internetpagina. Aangezien het boek veelvuldig verwijst naar campagnes of filmpjes op YouTube, is dit een prachtige feature.

Het boek als spin in het wereldwijde web

Het lezen van het boek is plots geen afgesloten ervaring meer, maar het boek voelt als een ‘spin in het wereldwijde web’. Al lezend bekijk je filmpjes of lees je relevante websites. Omdat dit allemaal gebeurt binnen de app zelf, wordt je niet teveel verleid om te gaan surfen. Dit werkt dan ook uitstekend. Naast filmpjes zijn er ook andere extra’s in de tekst opgenomen, zoals extra visuele beelden en foto’s. Ook verwijst het boek af en toe naar een presentatie in slideshare met verdiepingsinformatie die je vanuit de app kunt doorlopen. Om deze extra’s te bekijken moet je natuurlijk wel online zijn.

Extra band met de schrijver

Een andere leuke extra feature van de app zijn de ingesproken teksten van de auteur. Af en toe wordt het wat saai om naar een ‘talking head’ te kijken, maar de informatie is wel relevant en de filmpjes zijn nergens te lang. Bovendien krijg je het gevoel dat de auteur écht tegen jou persoonlijk praat en voel je veel meer band met de schrijver dan bij het lezen van een papieren boek. Ook dit voegt veel toe aan de leeservaring.

Lees de mening van anderen

Leuk is dat je direct kunt zien wat anderen van het boek vinden. Door het drukken op de knop ‘Twitter’ kun je zien wat anderen over het onderwerp hebben gezegd. Wel is het jammer dat je niet direct je eigen ideeën kunt posten. Daarvoor moet je de app afsluiten en een Twitter-app op je iPad opstarten. Zou je dit willen, dan gaat dat overigens wel razendsnel en gaat de app eenvoudig weer verder waar je gebleven was. Een groot minpunt is het dus niet.

Inzoomen werkt niet lekker

Wel heeft het boek een ander minpuntje: het lettertype is vrijwel gelijk aan dat van het papieren boek, maar hoewel ik nog lang niet aan een leesbril toe ben, vind ik het lettertype toch aan de kleine kant. Door in te zoomen kun je de tekst eenvoudig vergroten, maar doorbladeren naar een volgende bladzijde lukt dan niet. Ik moet dus steeds een bladzijde omslaan, inzoomen en aan het einde van de pagina weer uitzoomen, omslaan en opnieuw inzoomen. Na verloop van tijd gaat dat wat irriteren, al is het geen groot minpunt. Een andere feature die ik tijdens het lezen heb gemist, is het maken van aantekeningen of het arceren van tekst. Ik vind het heerlijk om al m’n ideeën bij het lezen van een boek in de tekst kwijt te kunnen. Dat is op dit moment in deze app nog niet mogelijk. Verder is de app op dit moment alleen nog in het Engels beschikbaar. Omdat ik veel managementboeken in die taal lees, is dat voor mij geen enkel bezwaar, maar ik kan me voorstellen dat het voor sommigen een barrière is.

Conclusie

The Conversation Manager biedt een zeer rijke leeservaring die veel toevoegt op het traditionele papieren boek. Kijk je naar de prijs van de app (€12,99), dat lijkt dat duur. Maar vergelijk je dat met de prijs van het papieren boek (€27,90), dan is de app spotgoedkoop. Zeker gezien alle extra’s die je er bij krijgt en de veel rijkere leeservaring die de app biedt. Door alle extra’s gaat het onderwerp veel meer leven en dankzij alle filmpjes en links zijn alle voorbeelden die worden genoemd direct te bekijken. Wil je het boek gaan lezen en heb je een iPad? Dan raad ik je aan om de digitale versie van het boek aan te schaffen en de papieren versie te laten liggen voor de mensen die het nog zonder iPad moeten doen. Al met al is The Conversation Manager een prachtig voorbeeld geworden van hoe mooi een eenvoudig managementboek op de iPad kan zijn. Wel heb ik één waarschuwing: pas op welke creatieve plannen je tijdens je volgende borrel over de tafel gooit. Ze zouden zomaar werkelijkheid kunnen worden!

Info: The Conversation Manager

conversation manager